A kontra B-lag?

Jag hörde på radion imorse. Det är en kvinna som jag inte uppfattade vad hon hette, som har åsikter om att kraftigt överviktiga ska beskattas hårdare än alla "vanliga" människor. Sånt här har ju varit på tapeten tidigare, och även om att rökare ska beskattas hårdare eftersom dessa båda grupper belastar sjukvården.
Det vänder sig i magen på mig när jag hör om detta.
Vi är alla människor och i min värld ska vi behandlas lika, (om det inte rör sig om rent brottsliga saker). De som är överviktiga eller rökare lider kanske av detta så att det räcker och blir över, vad vet jag?
Men jag undrar vad det är som sätter igång sådana här tankar hos folk. Vad det är som gör att vissa vill hänga ut andra grupper och själva känna sig så duktiga och präktiga. Detta skapar ju bara grupper av bra, kontra dåliga människor. Varför tycker vissa individer att de har rätt att "slå" på andra människor?
Om vi nu ska fortsätta på den linjen, så är det ju många som ska beskattas hårdare.
Tänk på en idrottsutövare, som visserligen bedriver hälsosam aktivitet. Men denna kan ju skada sig och behöva nyttja sjukvården. Ska dessa också beskattas hårdare eftersom de själva har gjort valet att utsätta sig för eventuella skador? Eller om jag sätter mig i en bil och blir inblandad i en olycka som medför skador med efterföljande sjukvårdskostnader. Ska jag då beskattas hårdare?
Listan kan göras hur lång som helst. Vi gör ju alla våra val i livet för hur vi vill leva och agera. Alla har sitt eget ansvar och får ta konsekvenserna av sitt handlande.
Världen är tillräckligt hård och krävande, så låt alla vara det de för tillfället är ämnade att vara. Gör inte syndabockar av folk som kanske redan "slår" på sig själva. Försök att istället sätta er in i er medmänniskas situation, och känn efter hur ni skulle vilja att andra betraktade och behandlade er.
Var inte så snabba att döma människor.
Bara några av mina tankar så här på söndagsförmiddagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0